سوپرغذاهای جدید و کمک  به پروتئین های بدن برای حفظ سلامت  فرد

 11 سپتامبر 2014- نسل جدید سوپرغذاها می توانند به مقابله  با بیماری قلبی و دیابت کمک کند. این سوپر غذاها در تولید پروتئین  هایی که می توانند  از سلولهای بدن حفاظت  کنند، بکار می روند. این مواد مفید شامل سولفورافن مشتق شده از کلم بروکلی و کوئرستین است که به میزان زیادی در پیاز یافت شوند.

محققان دانشگاه Warwickپروتئینی را بنام  Nrf2شناسایی کردند که بطور مستمر به داخل وخارج هسته ی سلول حرکت  کرده و سلامت  و حیات  سلول را چک می کند.

هنگامیکه Nrf2در معرض  تهدیدات سلامت سلول قرار می گیرد سریع تر نوسان کرده و  مکانیسم  دفاع سلولی را فعال  می کند که از جمله می توان به بالا بردن  میزان آنتی اکسیدانهای بدن اشاره کرد. محققان توانستند با موفقیت سرعت حرکات Nrf2را بطور مصنوعی افزایش  دهند تا مواد مفید  برای سلامت  سلول افزایش  یابد.

دانشمندان با استفاده از این دیدگاه، ساپلیمنتهای غذایی جدیدی را تولید کردند  که در حال حاضر برای  کاهش خطر ابتلا به دیابت  و بیماری قلبی درحال آزمایش می باشند.

نتایج این تحقیق در مجله ی  Antioxidants and Redox Signallingمنتشر گردید. محققان  به بررسی راههایی پرداختند که با مصرف مواد موجود در سبزیجات و میوه جات موجب برقراری سلامت فرد می شوند.

محققان برای اولین بار به ثبت  چرخه ی حرکت مداوم Nrf2پرداختند این پروتئین هر 129 دقیقه یکبار بین خارج و داخل هسته ی  سلول  نوسان می کند. دانشمندان متوجه شدند سرعت این چرخه با تحریک آن توسط  مواد  مشتق  شده از سبزیجات افزایش می یابد و به یک  بار در هر 80 دقیقه می رسد.

سرپرست این تحقیق دکتر Thornalleyمی گوید: عملکرد Nrf2شباهت  زیادی به سنسورهای موجود در وسایل الکترونیکی دارد، عملکرد این ابزارها به ارزیابی  مستمر محیط اطراف خود وابسته است، به این ترتیب با اطلاع  از محیط  اطراف پاسخ مناسب را بروز می دهند.

پرفسور Thornalleyمی گوید: زمانیکه  سلامت  سلول در معرض خطر است نوسان سریع Nrf2بسیار اهمیت دارد. با درک  چگونگی عملکرد  این فرآیند و افزایش سرعت  Nrf2بدون اینکه سلول را در معرض خطر قرار دهیم، می توانیم استراتژیهای جدیدی برای طراحی غذاهای سالم و بهبود داروها ابداع کنیم. در طراحی های کنونی مواد انتخاب شده کمتر از حد مطلوب تأثیر گذار هستند و در برخی موارد منافع  بهداشتی  ضعیفی دارند.

پرفسور Palouهماهنگ کننده ی بودجه ی پژوهشی BIOCLAIMSدر اروپا می گوید: چالش اصلی در تجارت ساپلیمنتهای تغذیه ای ارائه مدارک کافی  برای اثرات  مفید مواد غذایی در تبلیغات  برای مصرف کنندگان است، روش پرفسور Thornalleyپنجر ه ای جدید را به این مسیر گشوده است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140911093332.htm